hjjjhb

Monday, October 31, 2011

Tropicana Trifle Honey Dew

assalamualaikum. :)

hye semua.rasenya da lama aku xbuat entry pasal makan.Lately sebenarnya aku banyak mencube resepi baru.dulu-dulu masa bujang bolehla ceduk apa-apa yang patot dari bonda.But now i have 1 more bonda which i called her 'mama'.heh gedik la.gitau jela yg itu mother in law kau. :D

err.about the recipe, aku nk share dessert terbaru yg aku dapat dari beliau.so nk jugakla kongsi dalam blogger kesayangan aku ni.hihi.manela taw kau orang boleh ceduk-ceduk jugak ape yg patot.hee.nak bagi rase.oopps sori .sila jemput ke rumah okey.then aku aku buatkan special puye . :) memang confirm korang akan menjilat habis.haha.



Bahan-Bahan
kek swiss roll - aku guna perisa BLUEBERRY. sebab tak jumpa yang lain boleh gak guna kek span,kek gulung dll.

1 tin buah-buahan campuran

1 tin susu cair

1 peket jelly cristal- PERISA IKUT SUKA.

4 sudu besar tepung kastard

sedikit esen vanila

7 sudu gula pasir

1 tin air-sukat guna tin susu

Cara-caranye
lapisan pertama-yang bawah sekali
-potong swiss roll anggaran 1.5cm pastu susun dalam bekas seeloknya dalam bekas kaca biar nampak susunannya tapi aku guna bekas TUPPERWARE biasa je.Pastu renjiskan sirap/air dari buah-buahan campuran biar kek tu lembab.(asingkan buah dan sirapnya)
lapisan kedua
-campurkan setin susu cair dengan satu tin air serta 7 sudu gula kedalam periuk dan masak diatas api sementara tu bancuh 4 sudu besar tepung kastard dengan 1/2 tin air.Bila agak mendidih masukkan bancuhan tepung kastard tadi kacau dan terus kacau sampai nampak likat dan tidak berketul jangan lupe sebelum tu masukkan esen vanila.Kendian angkat, TGGU SEJUK JAP. dan tuangkan keatas lapisan yang pertama tadi.
-taburkan buah-buahan campuran tadi.
lapisan ketiga
-masak jelly kristal ikut sukatan yang tertera pada kotak atau pek jelly tadi.bila dah masak dan nampak sejuk sikit tapi masih cair la tuangkan ke atas lapisan buah tadi.
aku guna agar-agar serbuk yang pek 20gm tu tapi saya rasa lagi elok guna jelly cristal.







okey.actually gambar diatas adelah dipinjam dari encik google.tengs ya.aku puya trifle asek xsempat nk snap>taw -taw aje da licin.huahuahua.tapi lebih kurang begini la rupanya. :)

jelly dlm gmbr tue perisa strawberry, yang aku puye perisa honey dew.lagi sedap kot.hee.kaler pn xsame la kan.honey dew akan berwarna hijau cam air kat pasar malam tue. hehe.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...